Martin Kaas - Rodagbog for sæsonen 2023
www.havkajaknord.dk

Tidspunkt:
22/2 kl. 13:00
8/3 kl. 17:15

Destination:
Nørrejyske Ø
Turdata:
Distance 460km.
Varighed 340t. 15min.
Kajak Rockpool Taran
Vejr: Havblik til snestorm og alt midt imellem - standard dansk marts vejr
Notater:

22 FEB / DAG 1

35 km / 5 timer / overnatning: telt
Krydsningen af Nissum Bredning blev god træning for pludselig kom lokal tåge fra syd, og jeg havde ikke landkending til nogen sider//

23 FEB / DAG 2

18,2 km / 2 timer 45 min / overnatning: telt
Skyerne hang tungt og meget lavt, og vinden lagde sig i 10 minutter - som varsel til vejrændring. Bølgerne begyndte at komme fra flere retninger, og de så nu større ud. Jeg slog det hen med tanke om at vejrudsigten for senere på dagen (mere vind) havde steget mig til hovedet.
Bølgerne fik hvide skumtoppe, og da en bølge brækkede tværs over kajakken vidste jeg at det var tid til at gå i land. Bølgen råbte næste ligesom bademesteren i 80erne: "alle med blå bånd skal op NU!"
Jeg vil gerne være et godt eksempel for alle kajakroere, ved at undgå at blive årsag til, at andre skal sætte deres liv på spil for at redde mig. Også selvom det betyder at jeg må gå i land *inden* vejret udvikler sig. Mit kriterie er "mere end 7 m/s vind = gå i land"
På vej ind kunne jeg mærke hvordan bølgerne rejste sig og løftede kajakken op. Jeg bremsede og styrede for at undgå at surfe med en tungt lastet kajak. Det var for tidligt på turen at få en skaden. Landede på stranden i gentleman stil, men lige som jeg skulle have sprayskirt af, hamrede en bølge ned fra oven. Kajak og jeg blev skyllet rundt som var vi i en vaskemaskine. Ud af kajak, find overfladen og hold fast i kajakken - oppe igen, næste bølge ramte og kajakken blev flået ud af hænderne og skudt op på stranden//

24 FEB / DAG 3

Overliggerdag pga vind / overnatning: telt
Gik ind til Nr Vorupør ad stranden og tilbage af små veje og igennem terrænet. I alt ca 23 km - i gummistøvler til 200 kr hvor jeg havde taget indersålen ud for at spare vægt//

25 FEB / DAG 4

Overliggerdag pga vind / overnatning: telt
Naturen i klitterne og ved stranden får mig til at slå rødder. Her er rart at være. Rødderne er upraktiske når jeg har et ønske om at opleve mere af NJØ. Mon Thor giver tilladelse til sejlads i morgen?
Dagen blev brugt på at lave småreparationer, spise mig tung, og tanke strøm og vand i Lyngby Redningsstation (et virkelig guldæg for kajakroeren på NJØ eller RHB), tak til "Nille" som inviterede mig indenfor. //

26 FEB / DAG 5

Forskydning / overnatning: telt
15 km / 2t 45m
Sydgående: Vind 5 (9) m/s, bølge 0,8-1 m
Formiddag lykkedes det ikke at komme igennem brændingen. Forsøgte med succes om eftermiddagen. Blev søsyg ca 1000m fra land.
Ankommet i Nørre Vorupør//

LOG - DAG 6

Afgang Nørre Vorupør kl 0900
Vejr: 2 m/s N, bølge 0,6 NV, 1010 MB, sol
Ankomst Thorup Klitplantage kl 1800
55 km / 9 timer
Overså Klitmøller pga lokal havgus så der ikke var landkending, fulgte nogle vindmøller i det fjerne, og blev overrasket over at opdage Hanstholm. Der var fart i kajakken i de første timer //

LOG DAG 7

Afgang Vester Thorup Klitplantage kl 0915
Vejr: 1-2 m/s N, bølge 0,6 NV, 1010 MB, sol
Ankomst Lønstrup Landingsplads kl 1920
60 km / 10 timer
Landede i gentlemanstil *i mørke* gennem brænding og høfder. Nok det tekniske jeg har roet til dato//

LOG DAG 8

Afgang LønstrupLandingsplads kl 1300: 7 m/s N, bølge 1 m NV, 1010 MB, sol
Ankomst Uggerby Klitplantage kl 1800
24 km / 5 timer
Ved afgang mødte jeg en fisker på stranden: -"flot skiw du har" sagde han. -"jo tak, jeg er på vej nord om Hirtshals" svarede jeg. Fiskeren grinte og rystede på hovedet over at jeg ville til havs i så lille en båd i det vejr.

LOG DAG 9

Afgang Uggerby Klitplantage kl 0900: vind 4 m/s N, bølge 0.6 m NV, 1010 MB, sol
Ankomst Grenen østlig side kl 1715 4
8 km / 8 timer
Strømforholdene i Tannis Bugt føltes urolige. Kajakken blev løftet op og sænket ned og landede i forskellige retninger med forenden. Jeg korrigerede med roret og kant+bagror (wing pagaj) og det var næsten ikke nok. [Pakke kajakken front tung vil hjælpe her - se Tues gode webinar indslag om at ro i vind] Til Grenen kom jeg. Det var fedt. Vandet var helt roligt på overfladen og det gav ro til at mærke påvirkningen af 2 farvande der mødes. Overnattende i telt 300 m fra Grenen.

LOG DAG 10

Afgang Grenen kl 1400 : 4 m/s VNV. bølge 0.3-0.7 m NV, 1010 MB, sol
Ankomst Ålbæk Havn kl 1900
23 km / 5 timer
Afgang blev sent. Mange nysgerrige turister ville snakke, og det ville jeg gerne tilbyde. Samtidig kunne jeg fortælle om vores indsamling til Julemærkehjemmene.

LOG DAG 11

Afgang Ålbæk Havn 1100 : vind 7 m/s fra NV, bølge 1 m fra NØ, 1010 MB, sol
Ankomst Hals (havn) kl 23
75 km / 12 timer
Strækningen fra Ålbæk til Frederikshavn var umådelig teknisk. Lavt vand gav stejle bølger, bølger fra forskellige retninger, store moler (rekleksbølger) og skibstrafik. Ved indsejlingen til Frederikshavn passerede StenaLine mig, da den sejlede ud. Jeg ventede pænt. Listede frem i bølgerne - var lidt i læ fra vejret) længere væk over molen skimtedes en roterende radar på et skib. "Det er ikke sejlet endnu, jeg bevæger mig laaangsomt frem"
Skibet VAR sejlet fra kaj, det var bare meget langt. Skibede bragede med sit advarselshorn og jeg slog bak så godt som en wingpagaj tillader det. Kant-fejetag fik mig væk fra sejlrenden. Bag skibet LEXUS fulgte pilotbåden (lods). Så var der frit. En kæmpe forløsning at være syd for en af Danmark skuldre (Hirtshals og Frederikshavn) for det gav mere roligt vand

LOG DAG 12

Afgang Hals Havn kl 1030 : vind 4 m/s fra V, bølge 0.3 m fra V, strøm vestgående, sol
Planlagt rute: Hals-Løgstør-Livø-Fur pga vejrændringer senere samme dag.
Ankomst Rønbjerg Havn kl 1930
52 km / 8,5 timer.
Prøvede at skyde genvej i Limfjorden inden Aggersundbroen, og hver gang kom jeg ind på meget lavt vand (lav fart). Jeg huskede fra en anden lejlighed, at Tue anbefalede at følge afmærkningen af sejlrenden mest muligt. Det havde han helt ret i. For at turen ikke bare blev et transport-stykke til Fur udforskede jeg de små holme hvor store fuglekolonier holdt til. De havde deres eget lille larmende samfund og det var sjovt at se. Ved 2 lejligheder blev jeg "udspioneret" af nysgerrige sæler og det var hyggeligt selskab.

LOG DAG 13

Overliggerdag i Rønbjerg Havn
Vejr: 16 (24) m/s N, bølge 1,6 m NØ, -2C, 980 mb.
Lader op til en god dag på vandet i morgen. Teltet gynger og larmer i vinden. I forteltet er døren støtte af drybags i IKEA net, og i larmen lukkes af med ørepropper (helt afgørende for god søvn i telt når det blæser) //

LOG DAG 14

Afgang Rønbjerg Havn kl. 0915.
Vejr: 1-2 m/s SV, Strøm vestgående (fra Fur og videre mod SV), sol, ca. 0 grader C
Rute: Rønbjerg Havn-Fur-Gløngøre-sydvestgående-Grisetå Odde Fyr
Ankomst: Grisetå Odde Fyr kl. 1715
55 km / ca. 8 timer (07:55:00)
Aftenen forinden lavede jeg plan A; ro hele vejen til mål, og plan B: stop i Gløngøre hvis kroppen var for træt. Nogle tegn på begyndende overbelastning viste sig i skuldre og h albue. I planerne læste jeg strømprognoser for område, og det var - hvis hvis jeg roede hårdt den første time, og nåede vestlig side af Fur kl. 12, muligt at få stømmen med sig hele vejen til mål. Det ville være en god hjælp ift. modvinden som kun blæste 3-4 m/s over middagstid Alt klappede og jeg havde en fantastisk dag på vandet.

Nørrejyske Ø gennemført



Afslutning

Turen har været fantastisk. Jeg valgte bevidst marts for at opleve skiftende vejr og vandforhold mhp. på at øve specifikke emner både på land og på vand. Især at håndterer vådt eller fugtigt ro-undertøj og en tørdragt som var våd alle dage. Jeg smiler ved tanken om at mange drømmer om at realiserer sig selv ved at bestige Mt. Everest eller stå på ski over indlandsisen. Denne udfordring - NØRREJYSKE Ø (NJØ) - er som havkajaknord skriver: "svær at komme uden om".
Set i det lys, at færre danskere har gennemført NJØ, end f.eks. roet tværs over Atlanten eller bestiget Mt. Blanc, Mt. Elbrus mv. så er NJØ faktisk lidt af en bedrift